Welcome

style like "GUESS"

CERMIN MATA

JEANS

BEG TANGAN

KASUT

Profil Usahawan Pilihan -Pencipta "GUESS"

Monday 28 November 2011





Produk
GUESS - jeans, beg tangan, jam, minyak wangi

Website utama
www.guess.com/worldofguess/

Nama Pengusaha

Maurice Marciano (Pengerusi dan Pengarah)
Paul Marciano (Ketua Pegawai Exekutif, Pengarah kreatif)

Asal
Marseille, Perancis
Tahun Produk Dihasilkan 1971, menubuhkan syarikat (1988)

Produk pertama
gaya tiga zip seluar mereka dinamakan "Marilyn" (Style # 1015)


Tag line Jenama

“Guess (styled as GUESS?)”

Prinsip
” To live the true American dream is in the reach of everyone”



PENGENALAN

Ketika ini penggunaan seluar jeans menjadi trendy utama kepada semua, tidak mengira perbezaan usia. Jika kita lihat senarai jenis jeans di Malaysia terlalu banyak, apatah pula Negara-negara luar yang mengeluarkan seluar jeans. Berkata berkaitan seluar jeans, kita dapat membayangkan jenama popular antaranya Levi’s, Lee Cooper, Bum dan macam-macam lagi. Antara Produk seluar jeans yang terkenal adalah produk “Guess”. Jenama Guess bukan hanya mengeluarkan seluar jeans malahan pelbagai produk lain seperti beg tangan, jam minyak wangi dan pelbagai lagi. Boleh dikatakan jenama “Guess” ini telah mendapat tempat di hati peminat jenama ini serata dunia.

PERSFEKTIF SYARIKAT

Guess komited menjadi seorang pemimpin seluruh dunia dalam industri fesyen.Guess menyampaikan produk dan perkhidmatan kualiti dan integriti konsisten dengan jenama kami dan imej kita. Guess komited untuk mendengar dan memberikan respons kepada keperluan-keperluan pelanggan kami, rakan-rakan , dan rakan kongsi perniagaan , dan menghormati nilai individu mereka. Kita mendedikasikan pengayaan peribadi dan profesional melalui satu persekitaran komunikasi terbuka, kerja berpasukan, amanah , dan menghormati. Kita terus memberikan kembali ke komuniti, menyokong kemanusiaan , dan melindungi persekitaran sebagai sebahagian daripada tanggungjawab kita. Kita kekal komited kepada satu semangat keusahawanan yang memarakkan pertumbuhan syarikat kami dan meningkatkan nilai pemegang saham. Melalui pimpinan berprinsip, kita memeluk perbezaan , dan kita memupuk kekuatan, kebanggaan , dan keghairahan menjajarkan kehidupan sendiri kami dengan kehidupan profesional kami.

TARIKH-TARIKH UTAMA

1981: Georges dan Maurice Marciano membuka kedai pakaian di Beverly Hills,
California.
1982: Paul Marciano bermula untuk terus kempen pengiklanan revolusinya.
1983: Guess berkembang dengan bantuan adik-beradik lelaki Nakash Jordache.
1984: Marcianos and Guess mendakwa adik-beradik lelaki Nakash dan Jordache,
mengenakan bayaran persaingan tidak adil.
1990: Perjuangan di mahkamah mengembalikan kawalan penuh Guess kepada Marcianos.
1996: GUESS menjadi secara terbuka syarikat perdagangan.
1999: GUESS menubuhkan kedai runcit e-dagang dengan pelancaran laman web:
http://www.Guess.com.

SEJARAH SYARIKATt:

Sebaik sahaja diketahui terutamanya untuk seluar denimnya, Guess Inc. reka, pembuatan , dan melesenkan satu pelbagai jenis lelaki yang luas dan denim wanita, kapas , dan mengait pakaian. Meneka produk-produk boleh didapati terutamanya dalam kilang dan kedai runcit di Amerika Syarikat dan Kanada, serta melalui kedai Internetnya di http://www.guess.com. Barisan-barisan pakaiannya, yang direka bentuk dalam klasik tetapi gaya-gaya bergaya dan mengskalakan, termasuk seluar, seluar, overal, pakaian, skirt, seluar pendek, kemeja-kemeja, blaus, jaket-jaket , dan pakaian yang dikait. Aksesori-aksesorinya, yang melengkapkan barisan-barisan pakaiannya, termasuk kaca mata, kasut, keharuman, beg tangan, barang kemas dan jam-jam, kulit, pakaian renang , dan anak-anak dan pakaian bayi-bayi. Produk-produk keluaran syarikat adalah dipasarkan di bawah cap dagang termasuk GUESS, GUESS, GUESS U.S.A., Guess Jeans, GUESS and Triangle Design, Question Mark and Triangle Design, BRAND G, satu G diolah dalam gaya, GUESS Kids, Baby GUESS , dan GUESS Collection. Kempen iklan Guess terkenal untuk imej-imej mereka yang inovatif dan kreatif, pernah diserlahkan dalam kempen-kempen pengiklanan antarabangsa dalam hampir setiap majalah utama, di televisyen , dan lain medium sedemikian. Guess telah mengiklankan hampir setiap anugerah reka bentuk dihormati , dan The Metropolitan Museum of Art memilih katalog Guess Press Book and Nashville untuk Permanent Library Collectionnya.


ASAL USUL PADA AWAL 1980an


Dalam 1981, Georges Marciano dan saudara lelaki beliau Maurice tiba di Los Angeles dan membuka satu kedai pakaian di Beverly Hills. Lahir di Maghribi dan menaikkan di Marseilles, Marcianos--siapakah akan disambung tahun yang berikutnya oleh adik-beradik lelaki Armand dan Paul--sekiranya sebelum ini dimiliki dan menjalankan satu rangkaian dua belas kedai runcit di Perancis, tetapi telah berlepas yang negara supaya mengelak satu bil cukai kira-kira 9 juta. (Bil akhirnya telah menyesuaikan diri 1986.) Antara dagangan dalam Marcianos' kedai ialah seluar direka bentuk oleh Georges Marciano. Ini seluar bernama Guess, kerana ia mudah untuk adik-beradik lelaki mengumumkan , adakah bermaksud untuk menyesuaikan dengan ketat dan ditampilkan berzip di buku lali. Inovatif untuk masa, seluar membaling dicuci, memberi mereka satu rasa lebih lembut dan warna-warna pemetik api daripada seluar denim biasa. Mereka juga ditampilkan apa tidak lama lagi akan menjadi segi tiga Guess tersendiri di poket belakang. Ketika itu , bagaimanapun, 1970s melambung dalam seluar pereka telah melunturkan. Ia kelihatan tidak mungkin yang satu kemasukan baru ke dalam ini tamparan keluar pasaran boleh berjaya.

Georges Marciano terbang ke New York pada Disember 1981. Walaupun Bahasa Inggeris yang terbatasnya, dia meyakinkan Bloomingdale mempamerkan secara konsainan 30 pasang seluar gaya Eropahnya dalam utama Bloomingdale New York kedai. Dalam tempoh tiga jam, Bloomingdale menjual daripada setiap pasang, walaupun tanda $60 jualan. Walaupun dia tidak mempunyai pengalaman pengiklanan sebelumnya, Paul Marciano mereka satu kempen yang merevolusikan cara seluar dan pakaian Guess telah dapat dijual. Daripada reka bentuk studio biasa, Paul membawa seluar saudara lelaki beliau , dan model-model yang meragakan seluar Guess, pengambaran yang dilakukan di luar, iaitu dengan menggunakan fotografi hitam putih dan aksi-aksi provokatif diterangkan oleh Forbes sebagai "memenuhi mendambakan belasan tahun untuk seks, kuasa, perhatian dan mencintai diri sendiri . elektrik bukan sahaja dengan keseksualan tetapi dengan satu keganasan tersirat dan ekshibisionisme juga." Iklan-iklan kontroversi dan pandangan Kebaratan seksi mereka cepat mewujudkan nama-nama terkenal bukan sahaja jenama Guess, tetapi juga model-modelnya, dalam melaksanakan memulakan aliran model terkemuka yang akan membuat kebanyakan "Guess Girls", termasuk Carre Otis, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Eva Herzigova , dan Anna Nicole Smith merupakan bintang antarabangsa. Sebelum akhir 1982, Marcianos telah menjual $12 juta dolar seluar mereka.

Permintaan untuk produk mereka adalah tinggi. Marciano cube mencari ibu kota lain bagi memperluaskan dan mengakses kepada tenaga kerja asing lebih murah, Marcianos menandatangani satu perjanjian pada Julai 1983 dengan Nakash adik-beradik lelaki syarikat Jordache, memberi Jordache 50 peratus pemilikan Guess dalam pertukaran untuk $4.8 juta dan penggunaan kilang pembuatan Hong Kong Jordache. Di bawah perjanjian itu, Jordache juga dilesenkan untuk menubuhkan satu baris baru seluar, memanggil Gasoline, untuk menggunakan bahagian-bahagian Guess reka dalam satu garisan lebih rendah harga. Perjanjian Guess Jordache mengabaikan , bagaimanapun, menyara jaminan-jaminan bertulis menentang menyalin rekaan-rekaan setiap lainnya, amalan industri pakaian biasa memanggil "knockoffs." Sebaliknya, Marcianos bergantung pada Nakashes' jaminan-jaminan yang, memandangkan kejayaan rekaan-rekaan pakaian mereka sendiri, mereka tidak ada keperluan mengalahkan rekaan-rekaan Georges Marciano. Ini kekurangan perjanjian bertulis tidak lama lagi akan datang menghantui syarikat.

Seperti Marcianos, Nakashes anak orang Israel membuat seluar pereka, memulakan syarikat mereka dalam 1977 dari satu kedai di Brooklyn, New York dan membina satu $280 juta perniagaan menjelang 1983. Kekayaan Jordache , bagaimanapun, telah pun bermula untuk gelincir, apabila pasaran jeans pereka berdesis dan nama Jordache semakin menjadi dikenali sebagai label dagangan besar-besaran. Marcianos, sebaliknya, cari supaya mewujudkan nama Guess sebagai secara eksklusif canggih. Sepanjang pertumbuhan syarikat, pengagihan pakaian Guess ialah terhad sebahagian besarnya untuk gedung-gedung serbaneka yang mahal dan Marciano sendiri rantai penanaman MGA (untuk Maurice, Georges , dan Armand) kedai runcit.

Oleh masa perjanjian Jordache, Marcianos telah pun bermula untuk memperluaskan garis mereka melebihi seluar. Pada 1982 mereka memasuki pasaran pakaian lelaki melalui satu perjanjian pelesenan dengan Jeff Hamilton, Inc., yang memasarkan satu garisan pakaian lelaki di bawah nama Guess dalam pertukaran untuk royalti 7 peratus bayaran. Antara 1983 dan 1984, jualan pakaian lelaki Guess naik dari $2.5 juta hingga $27 juta. Bagaimanapun , Guess kelak cuba menamatkan Hamilton perjanjian lesen dan membawa garis pakaian lelaki dalaman, memelihara yang Hamilton garis Guess ialah berorientasikan terlalu dengan kuat ke arah pasaran lelaki muda , dan itu Hamilton "lambakan" (menurut Maurice Marcian dalam Daily News Report) Guess dagangan dalam Kmart dan kedai-kedai diskaun lain menyakitkan imej canggih label. Ini membawa kepada satu pertarungan guaman dengan Hamilton yang pertumbuhan yang berkurangan dalam pakaian lelaki, yang Guess membawa dalaman dalam 1986.

PERTARUNGAN MAHKAMAH DALAM LEWAT 1980an

Pertarungan guaman terbesar Marciano , bagaimanapun, ialah dengan Jordache. Menjelang 1984, jualan di Guess telah sampai $150 juta, dengan harga daki seluar Guess setinggi $85 setiap sepasang, tetapi perkongsian antara dua set adik-beradik lelaki telah pun menjadi masam. Marcianos menyaman Nakash adik-beradik lelaki dan Jordache dalam 1984, mengenakan bayaran yang syarikat dengan persaingan tidak adil dan mendakwa yang Nakash adik-beradik lelaki telah menggunakan kedudukan mereka di lembaga pengarah Guess dan akses mereka kepada Guess reka dalam Hong Kong tumbuhan pada hasil pakaian knockoffs of Guess dalam garis Jordache mereka. Marcianos' sut meminta mahkamah membuka 1983 perjanjian yang telah memberi kawalan Nakashes separuh daripada Guess.

Pertempuran untuk kawalan Guess diteruskan untuk berikutnya lima tahun. Di sepanjang jalan itu, kedua-dua pihak tingkat caj-caj pengintipan korporat dan dokumen siat; Nakashes menempuh satu siasatan oleh Internal Revenue Service ke dalam pengelakan cukai dan adat-adat Marciano-alleged penipuan kuota , dan Marcianos hadapi tuduhan-tuduhan urusan-urusan tidak senonoh dengan IRS. Pada satu titik, Marcianos menyewa commandoes Israel ronda pejabat mereka; Nakashes, untuk peranan mereka, menyewa pakar keselamatan menyapu pejabat mereka untuk mengganggu alat-alat. Sementara itu, hakim itu menyelia sut mengarahkan Marcianos membayar balik lebih daripada $1.5 juta satu dikatakan $1.8 juta dalam bayaran-bayaran tidak sah mengambil daripada syarikat (termasuk Marcianos membayar diri mereka menggandakan gaji mereka). Bayaran peguam dianggarkan berlari setinggi $10 juta setiap tahun untuk kedua belah. Apabila satu peguam terlibat dalam kes memberitahu Forbes: "Ini bukan sahaja perang, ini ialah perang penuh. Ambil tiada banduan-banduan. Tidak ada satu isu yang tidak memfailkan. Ini ialah litigasi dinya paling teruk."

Walaupun gangguan sah Guess, jualan meneruskan untuk berkembang, sampai $350 juta pada 1987, dengan keuntungan $100 juta. Manakala kebanyakan daripada jualannya terus berada di seluar, Guess telah berjaya memasuki pasaran wanita, dengan mengskalakannya Georges Marciano label, serta anak-anak, leatherwear , dan kasut. Melancarkan semula garis pakaian lelakinya dalam 1986, Guess bermula untuk membuat menembusi dalam pasaran tersebut juga, meletakkan produk-produknya dalam jabatan-jabatan kebanyakan kedai-kedai gedung serbaneka utama lelaki. Produk-produk berlesen, termasuk Guess melihat, kaca mata , dan garis keharuman Guess dihasilkan oleh Revlon , juga menyumbang kepada jualan keseluruhan: dalam 1990, jam-jam Guess sahaja menjual anggaran $60 juta. Sementara itu, rantai kedai runcit Guess, dinamakan semula Guess dan mundur 2,000 kaki persegi, bertambah kepada 19 lokasi. Syarikat juga berpindah operasinya di Los Angeles bagi tapak 14 ekar melingkungi enam bangunan , di mana ia membuat 93 peratus produk-produknya. Oleh 1990 jualan sampai anggaran $575 juta.

Marciano Control Returns dalam Early 1990s

Pertarungan guaman antara Marcianos dan Nakashes akhirnya berakhir pada awal 1990, apabila seorang juri bersetuju dengan Marcianos dan kembali 100 peratus penguasaan Guess kepada mereka. Satu pembicaraan kedua telah ditetapkan bagi Mei 1990 menentukan kerosakan-kerosakan. Bagaimanapun , ketika juri kalau begitu mempertimbangkan, Marcianos mengumumkan bahawa mereka telah sampai satu penyelesaian dengan Nakashes untuk satu jumlah yang tidak diberitahu. Pembangunan ini berlaku atas bantahan-bantahan peguam mereka, yang menolak mereka untuk terus kes untuk kemenangan penuh. Marcianos menyatakan , bagaimanapun, bahawa mereka takut melihat kes meneruskan melalui proses rayuan dan masih lebih banyak tahun litigasi. Marcianos' peguam ketika itu menyaman mereka untuk $17 juta dalam ganti rugi.

Tetapi dengan pertempuran dengan Jordache atas, Marcianos menyerang memperluaskan perniagaan mereka. Tahun litigasi dan bayaran-bayaran wakil-wakil besar telah mengehadkan perkembangan mereka: syarikat percaya yang ia akan mengatasi $1 bilion dalam jualan oleh ulang tahun kesepuluhnya jika tidak kerana kes mahkamah. Dengan sumber mereka membebaskan naik, Marcianos menambah belanjawan pengiklanan mereka kepada $22 juta dalam 1991. Syarikat juga berkembang rantaian runcitnya, untuk 33 kedai sebelum akhir 1991, termasuk gedung utama Eropahnya di Florence, Itali. Manakala kemelesetan awal 1990s pertumbuhan yang berkurangan agak, kepada 7 peratus dalam 1991 berbanding dengan kembar digit-digit sepanjang 1980s, pakaian lelaki Guess bertolak, dengan pertumbuhan jualan 41 peratus dalam 1991 sahaja. Oleh akhirnya tahun itu, pakaian lelaki menjelaskan hanya di bawah 40 peratus jualan syarikat. Jualan antarabangsa juga menjadi lebih penting untuk hasil purata. Aturan pelesenan membawa pakaian Guess untuk lebih daripada sedozen negara, dengan jualan sangat kukuh di Kanada dan Jepun.

Dalam 1993 Guess dannya pemilik lesen berdaftar anggaran $700 juta dalam jualan. Dalam tahun itu, Georges Marciano mengundurkan diri sebagai pengerusi syarikat, ketua pegawai eksekutif , dan pereka, kata perbezaan pendapat mengenai dengan adik-beradik lelakinya atas arah syarikat. Georges, yang telah berlepas syarikat secara ringkas dalam 1988, menjual 40 peratus bahagian syarikatnya bagi adik-beradik lelakinya untuk anggaran $200 juta. Tahun sebelum, Maurice Marciano juga telah meninggalkan syarikat itu, tetapi dia kembali tidak lama sebelum pemergian Georges Marciano. Maurice dipilih sebagai pengerusi dan ketua pegawai eksekutif dan mengambil alih arah reka bentuk; Paul Marciano tetap presiden dan pegawai yang menjalankan utama , dan Armand meneruskan sebagai naib presiden eksekutif kanan. Selepas meninggalkan Guess, Georges Marciano menyaman Guess dan adik-beradik lelakinya untuk dikatakan mencabuli cap dagang Georges Marciano. Sementara itu, Georges membuka sebuah syarikat baru, Go USA Surfwear , dan membeli 80 peratus Syarikat Yes Clothing .

Dengan iklan-iklan Tekaan sekarang menampilkan nama Maurice daripada Georges Marciano, Guess kelihatan baginya membaik pulih garis dan pengedaran antarabangsa anak, bersama dengan satu meningkatkan kempen promosi, memarakkan perkembangan lanjutnya. Perbelanjaan pengiklanan sampai $28 juta dalam 1993; jualan antarabangsa dijangka menjangkau 25 peratus jumlah jualan sebelum akhir 1995. Pelesenan juga meneruskan untuk menjadi satu sumber hasil yang penting, dengan produk kini merangkumi perabot-perabot rumah, pakaian bayi , dan pakaian yang dikait kecil. Jualan jam-jam Guess mengatasi $100 juta dalam 1994 , dan kasut Guess menjual lebih daripada $60 juta. Sementara itu, kedai-kedai Guess juga telah hidup, bagi purata satu 3,500 kaki persegi , dan untuk 61 kedai sebelum akhir 1995, termasuk kedai 7,000 kaki persegi di Ala Moana Center Hawai dan kedai 8,400 kaki persegi dalam Woodfield Mall di Schaumburg, Illinois. Dalam kurang daripada lima belas tahun, label Guess telah membesar dari 30 pasang seluar jean ke satu terpelbagai, empayar berjenama bilion dolar.

persaingan "GUESS" lewat 1990s

Dalam 1996, Guess menjadi satu secara terbuka syarikat perdagangan apabila ia membuat tawaran awam awalnya pada Julai. Pada kira-kira masa sama ini, Guess meneruskan dengan rancangan pengembangan terdahulunya. Bagaimanapun , tahun depan merupakan satu kekecewaan kepada Guess disebabkan prestasi lemah dalam kedai runcitnya, kelemahan-kelemahan dalam bahagian jualan borongnya, lebih perlahan daripada yang dijangkakan pelesenan Asia bukan teras hasil , dan memutuskan lesen. Bagaimanapun , tiga kawasan adalah lebih kukuh: operasi antarabangsanya, kebanyakannya di Amerika Latin dan Eropah; tertentu baris-baris produk berlesen teras, seperti beg tangan dan aksesori-aksesori; dan pakaian yang dikait wanita.

Dalam 1998, Guess melancarkan barisan baru cincin canggihnya berputar seluar denim memanggil Premium Denim untuk kedua-dua lelaki dan wanita. Bagaimanapun , syarikat hilang bahagian pasaran dalam 1998, kebanyakannya disebabkan tekanan persaingan dalam perniagaan seluar asas berjenama itu dan satu persekitaran runcit dahsyat. Tekaan mula, pada awal 1999, runcit mayanya yang pertama (e-dagang) kedai di laman webnya, http://www. Guess.com. Laman web, sejak penubuhannya, mempunyai kejayaan interaktif konsisten dalam bergabung imej-imej fesyen, maklumat , dan teknologi.

Guess mengurangkan rancangan pengembangannya dalam 2000 supaya lebih menumpukan demi meningkatkan pulangan pelaburan, mendapat semula kekuatan perniagaan , dan struktur modal pengukuhan. Teratur demikian, Guess tetap berupaya membuka 56 kedai baru dalam lokasi-lokasi kritikal sepanjang A.S. dan Kanada, sementara penutupan tiga di bawah mempersembahkan kedai-kedai. Tekaan juga membuka kemudahan pengedaran baru di Louisville, Kentucky. Dalam kejatuhan, Guess memperkenalkan G Brand, satu barisan yang lengkap wanita berkualiti tinggi dan jeanswear lelaki yang digunakan berkualiti premium cincin Itali berputar denim dalam rekaan-rekaan orang Eropahnya. Runcit tahunan dan jualan borong dinaikkan oleh lebih daripada 32 peratus. Bagaimanapun , keuntungan syarikat menolak sangat disebabkan oleh kependudukan runcit lebih tinggi berharga disebabkan kurang kedai-kedai produktif bersama dengan perbelanjaan-perbelanjaan tambahan untuk kedai baru; persediaan-persediaan yang besar disebabkan pembelian berlebihan dan memperlahankan tren-tren jualan; produktiviti rendah dalam kemudahan pengedaran Kentuckynya yang baru; yuran perundingan bertambah; perbelanjaan-perbelanjaan yang meningkat dengan Guess Canada; dan belanja periklanan lebih tinggi. Pada akhir 2000, Guess mempunyai 212 kedai di Amerika Syarikat dan Kanada.

Merosot Spurs New Strategy dalam 2000s

Populariti pakaian Guess memuncak dalam musim bunga 2000 dengan kempen pengiklanannya yang menonjolkan meletihkan seluar seksi dan seluar-seluar pendek di model-model sedemikian sebagai Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Anna Nicole Smith , dan Eva Herzigova. Bagaimanapun , kekayaan syarikat bermula untuk jatuh menjunam berhampiran penghujung 2000 apabila jualan menolak atas persaingan yang meningkat. Dengan jualan yang lembap, inventori-inventori Guess menjadi agak tinggi. Dalam 2001, sebagai respons bagi masalah-masalahnya, Guess bermula kepada melaksanakan satu strategi meningkatkan keuntungannya dan memaksimumkan pulangan pemegang saham oleh reinvigorating kejayaan-kejayaan lalunya di menarik lelaki dan wanita bergaya dan bergaya. Carlos Albertini disewa sebagai pegawai yang menjalankan utama dan Frederick G. Silny disewa sebagai ketua pegawai kewangan supaya menyelaras strategi baru ini, yang mengandungi menggunakan perdagangan baru kreatif teknik-teknik, runcit rancangan pengembangan , dan kaedah pemasaran kuat.

Manakala majoriti perniagaan sebelumnyanya menjual produk-produk borong untuk gedung barangan, Guess bermula untuk membuat sektor peruncitannya aktiviti utamanya dalam 2001. Dengan pesaing-pesaing bertambah, Guess memutuskan untuk menegaskan apa syarikat lain tidak boleh menawarkan pelanggan: gaya hidup Guess lengkap seluar, aksesori-aksesori , dan imej. Bagaimanapun , Guess dan industri runcit uzur mengalami jualan-jualan yang kurang bagus disebabkan kemelesetan ekonomi yang bertemu Amerika Syarikat dan reaksi-reaksi hancur bagi 11 September serangan-serangan. Maka, pendapatan bersih menjunam dari $20.4 juta dalam 2000 hingga $9.4 juta dalam 2001. Bagaimanapun , Guess tetap berupaya untuk mengurangkan struktur kosnya tahap-tahap inventori. Malah, tahap-tahap inventori telah dikurangkan oleh lebih daripada 33 peratus. Ia ialah, malangnya, memaksa untuk mengurangkan jumlah peluang kedai baru dari 60 hingga 25. Tahun sama ini, Guess kemunculan pertama kedai dalam taliannya di laman webnya, http://www.Guess.com / kedai. Syarikat juga membeli kekal 40 peratus Guess Canada dengan niat memberi faedah di potensi pertumbuhannya.

Meneka berterusan untuk disakiti dalam 2002 dengan menurun keyakinan pengguna dan berterusan negatif perkembangan politik dan ekonomi. Bagaimanapun , syarikat mampu dengan berkesan menguruskan inventori-inventori dan kos-kosnya manakala barisan produk diperbesar, yang bertambah minat pelanggan. Gaya garis Guess lelaki telah dipertingkatkan supaya mewujudkan produk-produk yang lebih menarik kepada pelanggan-pelanggan dan lebih konsisten dengan jenama Guess. Wang tambahan telah disuntik ke dalam pemasaran dan program-program pengiklanan supaya mengukuhkan rayuan jenama. Hasilnya, tinjauan-tinjauan bebas menunjukkan yang Guess mendapat pangkat sebagai satu daripada jenama-jenama atas lima dalam jumlah A.S. perbelanjaan oleh gadis-gadis remaja. Pada November, Guess.com berpasangan dengan Amazon.com supaya memberi jenama Guess lebih luas dalam talian (Internet) pendedahan. Syarikat membuka sejumlah 24 kedai baru mengandungi 21 kedai runcit harga penuh baru dan tiga kedai kedai kilang dan menutup dua di bawah mempersembahkan kedai-kedai di Amerika Syarikat dan Kanada.

Pada akhir 2002, Guess menjalankan sejumlah 249 kedai di Amerika Syarikat dan Kanada, mengandungi 171 kedai runcit harga penuh, 11 anak kedai-kedai dan 67 kedai-kedai kedai kilang. Nya pelanggan-pelanggan borong tempatan utama mengandungi Federated Department Stores, Inc., Dillard, Inc., The May Department Stores Company , dan Marshall Field. Kedai runcit tekaan di Florence, Itali, ialah satu bahagian penting aktiviti reka bentuk Eropahnya , dannya antarabangsa pemilik lesen dan pengedar-pengedar menjalankan 222 Guess menyimpan dalam 37 negara.

Runcit tekaan, borong , dan segmen perniagaan pelesenan menunjukkan prestasi bercampur-campur mengakibatkan 2003. Syarikat mencapai kemajuan dalam kedai runcitnya apabila ekonomi meningkat keseluruhan bagi industri itu. Tindakan-tindakan dan pelaburan-pelaburan syarikat bermula untuk menunjukkan pulangan positif apabila penjualan untuk kedai yang sebanding bagi tahun itu bertambah 9.3 peratus sebagai dibandingkan dengan 2002. Segmen runcit menyediakan pencapaian terbesar disebabkan peningkatan wanitanya dan baris-baris lelaki serta pertumbuhan dalam aksesori-aksesorinya membariskan; keputusan kukuh dari kedai-kedai istimewanya di A.S.; dan satu rekod yang kukuh untuk kedai-kedai orang Kanadanya. Bagaimanapun , perniagaan borongnya dalam gedung barangan menghadapi waktu-waktu sukar apabila produk-produk Guess muncul dalam hanya 950 pasar raya dan lokasi-lokasi kedai istimewa, selepas satu paling tinggi 2,400 lokasi hanya beberapa tahun-tahun terlebih dahulu. Dalam 2003, tahap-tahap inventori menolak 12.7 peratus dari 2002, mempunyai pernah mencelah sebelah dalam tiga tahun lepas. Dalam kejatuhan 2003, Guess mengumumkan pembangunan dan pengagihan perkongsian dengan Parlux Fragrances, Inc. di mana koleksi keharuman Guess baru akan bersesuaian dengan sesuatu dengan imej syarikat dan gaya hidup seksi dan bersahaja pelanggan-pelanggannya.

Berikutnya gadis Guess, Paris Hilton, disewa dalam 2004 untuk membantu perniagaan menangkap semula bersama dengan imej glamor syarikat. Laman web syarikat menunjukkan Hilton dalam berbagai-bagai aksi-aksi seksi. Dalam musim panas 2004, Guess melancarkan Marciano rantai, satu perluasan jenamanya Marciano yang telah direka bentuk dalam gaya seksi, tetapi canggih pakaian dan aksesori-aksesori. Kedai-kedai di Los Angeles, California; McAllen, Texas; dan Toronto, Kanada dibuka untuk berkhidmat pelanggan-pelanggan lebih tua sedikit meminati pakaian atasan dan aksesori-aksesori seperti glitzy petang pakaian dan seluar khayal. Marciano yang tambahan menyimpan merancang untuk membuka dalam Unites States kemudian pada tahun. Tekaan juga bermula merasmikan beberapa butik-butik Accessories, satu rangkaian berasaskan pusat beli-belah yang membawa hanya aksesori-aksesori seperti beg tangan dan topi-topi, tetapi tidak memakai. Selain ini dua konsep-konsep kedai baharu, Guess juga bercadang untuk 100 pembukaan stor dalam 12 bulan yang akan datang.

Sekarang seorang peruncit multinasional bilion dolar, Guess ialah salah satu paling dengan meluas mengenal jenama-jenama di dunia. Terkenal dengan kualiti, memasarkan kreativiti , dan mempopularkan trend baru dan gaya-gaya, syarikat telah melihat persaingan yang meningkat sepanjang pasarannya semasa antara yang pertama tahun 2000. Manakala seluar tetap asas gaya Guess, syarikat meneruskan untuk memperluaskan baris-barisnya termasuk selesa, pakaian bersahaja dan aksesori-aksesori bagi wanita, lelaki, anak-anak , dan bayi-bayi bertemu setiap gaya hidup. Meneka majnun pemilik lesen dan pengedar-pengedar dalam 232 kedai runcit dalam 77 negara-negara seluruh Amerika Utara, Amerika Selatan, Eropah, Asia, Afrika , dan Australia. Perniagaan borong tekaan telah diwakili dalam atas 846 pertubuhan di Amerika Syarikat. Tekaan memiliki dan menjalankan satu rangkaian atas 180 runcit dan kedai-kedai kilang , dan lebih daripada 1,000 kedai menunggu dalam peruncit-peruncit lain di Amerika Syarikat. Meneka mempunyai lebih daripada 30 kedai di Mexico dan kira-kira 46 kedai di Kanada.

Subsidiari-subsidiari Utama: Guess Retail; Guess.com Inc.; Guess Licensing Inc.; Guess Kanada.
Bahagian Utama: Runcit; Borong; Pelesenan.
Pesaing-pesaing Utama: Diesel SpA; Jurang Inc.; Levi Stauss & Co, bebe menyimpan, inc.

Address:
1444 South Alameda Street
Los Angeles, California 90021
U.S.A.

Telefon: (213) 765-3100
Bebas Tol: 800 22 TEKAAN
Faks: (213) 744-7838
http://www.guessinc.com /

Perangkaan-perangkaan:Syarikat Awam
Perbadanan: 1981
Pekerja-pekerja: 4800
Jualan: $636.6 juta (2003)
Pertukaran-pertukaran Saham: New York
Simbol Jam: GES
NAIC: 315224 Lelaki dan Budak-budak Lelaki Memotong dan Menjahit Seluar Panjang, Kendur , dan Jean Manufacturing; 315228 Lelaki dan Budak-budak Lelaki Memotong dan Menjahit Other Outerwear Manufacturing; 315239 Wanita dan Budak-budak Perempuan Memotong dan Menjahit Other Outerwear Manufacturing; 315999 Aksesori-aksesori Pakaian Lain dan Pakaian Lain; Kedai-kedai pakaian 448110 Lelaki; Kedai-kedai pakaian 448120 Wanita.

PRODUK "GUESS"